80-minutiline plokk: rohkem kui lihtsalt pikem aeg
Selgituseks 80-minutiliste plokkide kohta, mida hakatakse Keila Koolis alates 2025/26. õppeaastast rakendama.
Traditsiooniliste 45-minutiliste tundide asemel hakatakse rakendama 80-minutilisi õppeplokke, mis vastavad kahele akadeemilisele tunnile. Nii-öelda vähenenud 10 minutit (45+45=90; 90-80=10) tuleb ploki ülesehituse arvelt, s.t kui 2×45-minutilise tunni (Joonis 1) jooksul tuleb teha 2x sissejuhatust ja 2x kokkuvõtet, siis ühe 80-minutilise ploki (Joonis 2) jooksul tuleb neid teha vaid ühe korra. Pikem põhiosa võimaldab süvendatult ja tõhusamalt õppida.
Kuidas muutub koolipäeva korraldus?
Kui koolipäev algab tänasest algusajast hiljem, siis 80-minutiliste plokkide süsteemi rakendamisega õpilase päev koolis ei pikene. Tänu sellele on õpilasel võimalus peale koolipäeva tegeleda ka huvitegevusega. Pikemate tundidega kaasneb vajadus ka pikemate vahetundide järele. See annab õpilastele võimaluse rohkem liikuda, rahulikult lõunat süüa ja vajadusel valmistuda järgmiseks tunniks.
Kui koolipäev algaks nt 8.30, siis kõige varasem koolipäev lõpeb 11.40 ja maksimaalselt on õpilase koolipäev 15.00-ni.
Näide 1
Näiteks kui praegu on 2. klassi õpilasel teisipäeviti tunniplaanis 4 tundi, mis algavad 8:15 ja lõppevad 12:05, siis uue 80-minutilise ploki süsteemiga on tal sellel päeval 2 plokki ning koolipäev algab tal nt 8:30 ja lõpeb 11:40.
Näide 2
Näiteks kui praegu on 8. klassi õpilasel teisipäeviti tunniplaanis 6 tundi, mis algavad 8:15 ja lõppevad 14:05, siis uue 80-minutilise ploki süsteemiga on tal sellel päeval 3 plokki ning koolipäev algab tal nt 8:30 ja lõpeb 13:30.
Näide 3
Näiteks kui praegu on 11. klassi õpilasel teisipäeviti tunniplaanis 8 tundi, mis algavad 8:15 ja lõppevad 15:55, siis uue 80-minutilise ploki süsteemiga on tal sellel päeval 4 plokki ning koolipäev algab tal nt 8:30 ja lõpeb 15:00.
Miks 80 minutit on kasulik?
- Süvenemine ja paremad õpitulemused: Pikem aeg ühe teema käsitlemiseks võimaldab õpilastel keskenduda teemale põhjalikumalt. Praktilised ülesanded, nagu keemias katsed või ajaloos arutelud, saavad rohkem aega, mis muudab õppimise efektiivsemaks ja elulisemaks.
- Väiksem kodutööde koormus: Tunnis tehtav süvendatud töö aitab vähendada vajadust mahukate koduste ülesannete järele. Samuti väheneb õpilaste vajadus õpitu iseseisvaks kinnistamiseks väljaspool kooli. Kuna koolipäevas on tavapäraselt 2-4 plokki, siis isegi kui õpetajad jätavad kodutööd, ei saa see olla rohkemates kui 2-4 aines.
- Fookus vähematele ainetele: Tavapärase nelja kuni kaheksa erineva tunni asemel keskenduvad õpilased päevas vaid kahele kuni neljale ainele. See aitab vähendada õpilaste stressi ja keskendumisraskusi.
- Kergem koolikott ja selgem ajakava: Vähem aineid päevas tähendab ka kergemat koolikotti, sest õpilasel ei ole vaja kaasas kanda nii palju erinevaid mahukaid õpikuid, töövihikuid ja vihikuid.
Mida sisaldab 80-minutiline plokk?
Tunni algus: keskendumine ja eesmärkide seadmine
Tunni alguses koondatakse tähelepanu ja tutvustatakse eesmärke, mida ploki jooksul saavutada soovitakse.
Põhiosa: aktiivne ja mitmekesine õppimine
Tunni põhiosas kasutatakse erinevaid meetodeid, nagu arutelud, rühmatööd ja praktilised tegevused, projektipõhine õpe ning digilahendused, et toetada ja hoida õpilasi kaasatuna. Ära ei tohi unustada ka töövihikut ja õpikut. Lühikesed liikumispausid aitavad säilitada keskendumisvõimet.
Liikumispaus: tähelepanu taaskäivitus
80-minutilise ploki jooksul on liikumispausid olulised, et taaskäivitada õpilaste tähelepanu. Õpetaja juhendamisel võib liikumispaus kesta 2–5 minutit ning selle käigus tehakse lihtsaid, kuid ergutavaid liikumisharjutusi. Pausid võivad olla seotud ka tunni teemaga, lisades neile mängulist elementi või õpimotivatsiooni tõstvaid ülesandeid. Sellised hetked aitavad maandada vaimset pinget, taastada keskendumisvõimet ja parandada õppetöö kvaliteeti, pakkudes samas vajalikku vaheldust.
Tunni lõpp: kinnistamine ja eesmärkide hindamine
Tunni lõpetamisel kinnistatakse õpitut ja hinnatakse, kas tunni algul seatud eesmärk sai täidetud.
Kokkuvõte
80-minutilised plokid loovad selgema õppetöö struktuuri ja tasakaalukama koolipäeva, pakkudes õpetajatele võimalust teemadega süvitsi minna, õpilastele individuaalsemalt läheneda ning kujundada inspireerivat ja tulemuslikku õpikeskkonda koos vajalike pausidega.